10x toffe verpakkingsontwerpen

Ik geef het grif toe: ik ben een sucker voor mooie verpakkingen. Reep chocola in een saaie of juist bijzondere verpakking? Ik val acuut voor 't laatste. Ik heb al een tijd een Pinterest-board heb met mooie verpakkingen en deel hier de allerleukste ideeën rond verpakkingsontwerp met je. En dit soort ontwerpen zijn niet alleen leuk om te zien, maar kunnen ook echt enorm veel voor je merk doen.
Mooie verpakkingen
Zó leuk, mooie verpakkingen. Dat is de reden dat ik bijvoorbeeld zo graag naar de Stach-winkels ga. Van limonadeflessen tot muesli-bars: hier word je als merk geloof ik alleen geselecteerd als je een heel knappe verpakking hebt. Wat een walhalla! En superslim natuurlijk, om mooie verpakkingen te maken. Want je denkt bij goed design al snel aan logo’s, websites of advertenties. Maar aan verpakkingsontwerp? Niet echt. Terwijl juist dát vaak het eerste is wat je als klant ziet, zeker in het overvolle supermarktschap. Dat maakt verpakkingen een krachtig, maar vaak onderschat marketinginstrument. Sterker nog: laatst las ik dat uit onderzoek blijkt dat 81% van de mensen een nieuw product heeft uitgeprobeerd vanwege de verpakking, en dat 63% een product opnieuw kocht omdat de verpakking er zo aantrekkelijk uitzag. Jep, dat lees je goed. Een goed doordachte verpakking is dus niet alleen een mooie buitenkant, het beïnvloedt keihard het koopgedrag. Haha, ben ik dus niet bepaald de enige die zich graag laat verleiden door een aantrekkelijke buitenkant :-).
.
Tijd om eens wat dieper in die wereld van mooi, slim en strategisch verpakken te duiken. Want wat maakt verpakkingsdesign nu écht bijzonder? Welke ontwerpen zijn écht spraakmakend? Ik heb hieronder tien toffe ontwerpen voor je verzameld.
.
Links: De kat steelt de show op de verpakking van deze zuivelproducten. Ze gluurt nieuwsgierig om het hoekje, speelt lekker noncha met een touwtje of kijkt je recht aan, alsof ze wil zeggen: koop mij! De illustratie begint subtiel aan de ene kant van het pak en loopt door naar de andere kant, waardoor je op het schap in de supermarkt al een klein verhaaltje kunt volgen. Zet meerdere pakken naast elkaar en tadaa: de kat strekt zich uit over de verschillende verpakkingen. Zó leuk bedacht. Je wilt ze eigenlijk allemaal verzamelen! Nice to know: dit merk werd bekroond met een Red Dot design award.
.
Rechts: Van melk naar... wijn. Finca de la Rica is een wijnhuis dat een lijn wijnen ontwikkelde rond het thema ontspanning. Ze willen de consument uitnodigen om even stil te staan, te genieten en te mijmeren over de kleine maar o, zo belangrijke dingen in 't leven. Van een goed glas wijn tot een verfrissende wandeling door het bos. Op de etiketten van de flessen zit een speels extraatje: een klein spelletje dat je kunt oplossen. Zo heeft El Buscador (de zoeker) een woordzoeker, El Guía (de gids) een verbind-de-puntjes puzzel, en El Nómada (de nomade) een doolhof.

Links: Ik weet niet hoe het met jou zit, maar van deze repen krijg je toch meteen energie?
.
Rechts: Je kúnt natuurlijk kauwgom uit een eenvoudige verpakking eten, maar dit is toch veel leuker?

Links: Van dit pastamerk word ik dus superblij. Gewone pasta, maar zó goed verpakt.
.
Rechts: The Good Roll ken je ongetwijfeld. Hun verpakkingen zijn altijd spraakmakend. Nieuw in de collectie is deze Ocean-serie. Een deel van de opbrengst gaat naar WNF.

Links: Simpele broodzak wordt eyecatcher.
.
Rechts: Deze witte kauwstaafjes voor honden kun je niet missen in 't schap.

Links: Van drankjes die eruit zien als bodywash tot...
.
Rechts: ...bodywash dat eruit ziet als drankjes.

Toegegeven: sommige verpakkingsontwerpen schieten wat door in humor en opvallen. Gevolg: je weet eigenlijk niet meer met wat voor product je te maken hebt. Maar waar moet een goed verpakkingsontwerp dan aan voldoen? We hebben een aantal belangrijke kenmerken op een rij gezet. Een goede verpakking moet:

Herkenbaar zijn: je ziet het en weet meteen van welk merk het is.
Onderscheiden van concurrenten: vooral in overvolle schappen of op drukke webshops.
Functioneel én duurzaam zijn: denk aan herbruikbaarheid, recyclebare materialen of slimme open-/sluitsystemen.
Aansluiten bij de merkidentiteit én de doelgroep: een kindershampoo verpakt als dierenvriendje doet het bijvoorbeeld supergoed bij ouders én kids.
Bij een goed verpakkingsontwerp komt dus veel meer kijken dan alleen ‘iets moois maken’. En dat is precies waar de kracht van specialisten als Peppel.design om de hoek komt kijken.
Creativiteit én strategie
Bij Peppel.design begrijpen ze als geen ander hoe belangrijk een ijzersterk verpakkingsontwerp is. Ze combineren een scherp gevoel voor stijl met strategisch inzicht. Dat levert ontwerpen op die niet alleen prachtig zijn, maar ook doel raken. Letterlijk en figuurlijk. Of het nu gaat om een duurzame verpakking voopr hondenvoer (nice to know: Peppel.design won met het ontwerp voor Yarrah een belangrijke verpakkingsdesignaward), beautyproducten voor Dille & Kamille of ontwerpen voor het mooie label Pineut: Peppel.design vertaalt een merkverhaal naar een visuele beleving waar je meteen blij van wordt.
Tips & tricks voor een onweerstaanbaar verpakkingsontwerp
Ken je doelgroep
Een verpakking voor kinderen mag speels zijn, eentje voor beauty juist elegant en clean. Vorm, kleurgebruik en materiaal moeten aansluiten bij wie je wilt bereiken.
Vertel een verhaal
Wat maakt jouw merk uniek? Laat dat terugkomen in de verpakking. Denk aan kleine quotes, een deels transparante verpakking waardoor jke de inhoud ziet of een handgeschreven font.
Werk met duurzame materialen
Steeds meer klanten letten op herkomst en herbruikbaarheid. Kies voor gerecycled karton, plantaardige inkt of navulbare systemen en benoem het ook.
Test & leer
Laat je verpakking testen in een kleine oplage en kijk hoe mensen reageren. Soms zit ‘m de kracht in kleine aanpassingen zoals een andere sluiting of kleurencombinatie.
Werk samen met een specialist
Zeker weten dat jouw verpakking opvalt én bij je merk past? Schakel een expert in. Bij Peppel.design denken ze niet alleen creatief mee, maar ook commercieel. Wel zo handig.
Verpakking als verlengstuk van je merk
Een goede verpakking doet meer dan beschermen. Het vertelt wie je bent, waar je voor staat én waarom de klant voor jou moet kiezen. En zeg nou zelf: als een verpakking al wow zegt, wil je toch weten wat erin zit?